Zápisky z Jordánska

S veľkým oneskorením, je tu konečne celý itinerár o Jordánsku. Naše arabské dobrodružstvo som konečne skompletizovala a dopísala.

Každý z nás má nejaký ten sviatok v roku, ktorý jednoducho bojkotuje. U nás je to Veľká noc. Už posledných 10 rokov sa snažíme v tomto období, jednoducho, niekam sa vypariť. Oblievanie, vypekanie a vítanie šibačov nás už prestalo baviť, a radšej si tieto dni spríjemníme objavovaním nových miest. Tento rok to nebolo inak.  Už dlhšie sme mali na zozname krajín Jordánsko.

O Jordánsku sa hovorí ako o kolíske civilizácie, kde sa  miešali rôzne náboženstvá, národy, ale aj kultúry.

• cesta lietadlom trvá 3,5 hodiny
  • so zamieňaním peňazí si netreba vôbec robiť ťažkú hlavu – dá sa platiť všetkým čo máte – eurá, doláre, libry (avšak vydávajú len v ich jordánskych dinároch)
  • + 2 hodiny

Deň 1

Prileteli sme do hlavného mesta Ammán, vybavili víza, a rovno s celou našou skupinou sme sa presunuli bližšie k starovekej Petre. Hlavné mesto sme len obchádzali, bohužiaľ sem sme cestu naplánovanú nemali. Prvé dve noci sme zostali ubytovaní v mestečku Wadi Musa, ktoré bolo len pár minút vzdialené od čarovnej Petry, ktorá patrí medzi divy sveta. Hneď prvý deň nás čakal skorší budíček o 4:30 hod., aby sme sa o 5:50 hod. stretli s našim lokálnym sprievodcom, ktorý nás previedol 2  kilometrovým údolím Petry až k samotnej pokladnici.

Dôvod tohto šialene skorého budíčka bol výstup na Áronovu horu, kde je hrobka Mojžišovho brata. Tu začalo dobrodružstvo, keďže sme si celý tento 3 hodinový výstup vyšli na somárikoch, alebo muliciach. Keď už som si myslela, že sa do toho jazdenia dostávam, a začíname si so somárikom rozumieť, splašil sa a odvliekol ma úplne iným smerom. V ten deň som mala jazdenia dosť, okrem „svalovice“ som si odniesla aj nejakú tu modrinu 😀

Aby toho v ten deň nebolo málo, vyšli sme si ešte 800 schodov ku kláštoru Ad Deir. Celú cestu hore ku kláštoru lemovali stánky so suvenírmi od lokálnych obyvateľov, túlavé psy pospávali kade tade, a beduínske deti sa premávali na somárikoch popri nás,  rýchlosťou blesku.

Deň 2

Ďalší deň sme našťastie nemali už skorí budíček. Odchod z Wadi Musa a posun na juh asi 1,5h. cesty, smer  púšť Wadi Rum. Čarovné miesto, ktoré svojim vzhľadom pripomína povrch planéty Mars. Stala sa tak miestom, ktoré využívajú nielen filmári, ktorí  tu dokonca natočili  film Marťan s Mattom Damonom, ale aj samotná NASA na testovanie svojich vesmírnych mašiniek.

Na púšti sú malé domčeky, ktoré pripomínajú svojim vzhľadom a tvarom iglu. Sú to izbičky, v ktorých sa dá aj ubytovať, a hneď to dostáva iný rozmer a zážitok, stráviť tak noc na púšti.

Za vstupom do návštevníckeho centra na nás čakali tieto terénne Toyoty. Ďalšie dve hodiny sme strávili na jej korbe,  jazdou po samotnej púšti. Vždy sme niekde zastavili, ochutnali čaj od beduínov. Vodiči so sebou mali aj menší surf, keby si niekto chcel nejaký ten púštny kopec aj zjazdiť.

Po objavovaní čara púšte Wadi Rum sme sa presunuli do ďalšieho hotela k Mŕtvemu moru.

Deň 3

Posledný deň našej aktívnej dovolenky sa uberal na sever do najzachovalejšieho antického mestečka Jordánska, Jarash. Naše prvé kroky do mesta smerovali práve cez veľké návštevnícke centrum pod stanom, ktoré pripomínalo veľké trhovisko, kde od všadiaľ na vás vykrikovali predavači a ponúkali svoj všakovaký tovar okoloidúcim turistom.

Keď sme sa prebrodili davom kupujúcich, vchod do mesta nám postupne otvárala brána známa ako Hadrianov oblúk. Je to jeden z najstarších oblúkov celého Blízkeho východu, čo dodáva veľkoleposť celému mestu. Jarash je prezývaný aj ako Pompeje východu, nie pre tragický osud mesta, ale pre to, v akom dokonalom stave sa zachoval. Avšak stále je pre samotných obyvateľov veľkou záhadou. Doteraz sa z neho odkrylo len 20% jeho tajomstiev.

Srdcom mesta je označované práve Oválne námestie. Jeho rozloha je obrovská, preto sa tu zvykli konať rôzne športové aktivity, či krvavé gladiátorské zápasy.

Menší oddych sme si dopriali práve v južnej časti mesta, kde je veľkolepé auditórium a návštevníci tak majú možnosť nabrať druhý dych na ďalšie potulky mestom, ale zároveň si môžu vypočuť aj trocha tradičnej lokálnej hudby. Hudobníci Vám dajú svojím predstavením možnosť žasnúť nad samotnou akustikou divadla.

Čo určite ešte vidieť v Jarashi

Chrám Bohyne Artemis

Tento chrám je symbolom mesta, predovšetkým preto, že samotná bohyňa Artemis je označovaná za patrónku mesta. Chrám stojí nad mestom, a jej vysoké stĺpy sú prezývané aj ako živé stĺpy, hlavne preto, že jeden zo stĺpov sa hýbe, a turisti preto do neho radi chodia strkať. Asi ešte nikto neprišiel k úrazu 😀

Nymfeum

Nymfeum, je najstaršou fontánou, ktorá slúžila ako zdroj pitnej vody na ulici Cardo Maximum.

Cardo Maximum

20000 rokov stará hlavná ulica, vydláždená kamennými kockami, ktorá doteraz ukazuje kadiaľ po nej chodili koče, vozy či dokonca kadiaľ viedla kanalizácia.

Deň 4

Naše arabské dobrodružstvo bolo po troch dňoch zakončené celodenným oddychom pri Mŕtvom mori. Konečne zaslúžený oddych. Aj keď jeden deň na regeneráciu bol naozaj krátky, ale zato sme si ho užili  naplno ako sa len dalo.

Aj keď bazény na dovolenkách moc nevyhľadávam, skôr preferujem more, tentokrát som im dala šancu, a stálo to zato. Predovšetkým ten výhľad.

Na procedúru v Mŕtvom mori, sme hneď pri príchode na pláž dostali od plavčíka návod, ako nato. Nie je to žiadna veda, ale je potrebné si sledovať čas a predovšetkým si dávať pozor na oči. Voda je nepríjemné slaná, teda žiadne potápanie, ani nič podobné. Verte mi, nechcite aby sa vám voda dostala do očí.

Už pri prvom kontakte s vodou som vedela, že toto nie je klasické more, voda bola mazľavo – olejnatá.

Prvé kúpanie vo vode by malo trvať max 15 minút.  V druhom kroku nasleduje zábal z bahna. Na pláži sa nachádza viacero mís, v ktorých sa nachádza bahno, a okolo nich zrkadlá a sprchy. Ja som to poňala ako beauty kúru, a namazala som sa doslova až za ušami. Horšie bolo to čakanie kým, to bahno zaschlo. To trvalo ďalších 15 minút. A potom späť zas do mora, tam to zo seba jednoducho treba zmyť. Voda je natoľko slaná, že si môžete kľudne ľahnúť, a ona Vás nadnáša.

Poslednou bodkou za celou kúrou je už len zmytie zvyšnej slanosti z pokožky a vyvarovať sa tak zbytočnému vysušeniu pokožky. Celý tento zábal sa môže robiť 2x denne. Nosiť bahno z mora domov ako suvenír je zakázané.  Hneď na letisku by vám ho vyhodili. Povolené sú balené produkty od lokálnych kozmetických firiem.

Bahenné masky sú tradičné pre túto krajinu, a sú aj dobrým suvenírom. Pár som si ich priniesla domov 😀

Toľko z nášho 4 dňového arabského dobrodružstva.